Vad är anpassade läromedel?
Specialpedagogiska läromedel som är anpassade till elevernas inlärningsförmåga så att de möter individuella behov.
När man gör ett anpassat läromedel kan det handla om att:
- välja ut det mest centrala innehållet
- skriva det på lätt svenska
- skala av och se till att utformningen är luftig och tydlig
- använda bild- och symbolstöd som komplement till eller i stället för text
- presentera ämne och innehåll långsamt för eleven så att det sakta ökar i svårighetsgrad.
För vem är anpassade läromedel?
För elever i behov av särskilt stöd i undervisningen, till exempel på grund av
- intellektuella funktionsnedsättningar
- neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som adhd och autism
- språkliga svårigheter
- läs- och skrivsvårigheter
- annat modersmål.
I en och samma klass kan det finnas elever med olika typer av utmaningar, därför behöver det finnas differentierat material, det vill säga olika versioner av material som behandlar det centrala innehållet på ett sådan sätt så att den enskilda eleven kan ta till sig det.
Stödet till anpassade läromedel är nu hotat – vad handlar det om?
Lärum, som är en del av FDUV, är den enda svenskspråkiga aktören i Finland som erbjuder anpassade läromedel och material för de elever som behöver mest stöd. Lärum har under 30 år byggt upp ett kunnande kring detta. För verksamheten har Lärum fått statlig finansiering i form av bidrag från Social- och hälsoorganisationernas understödscentral (STEA).
Från och med 2025 dras STEA-bidraget in, därmed är hela Lärums verksamhet hotad. Om Lärum inte kan producera och förmedla anpassade läromedel för behoven i de finlandssvenska skolorna betyder det att ingen gör det.
Om det inte finns anpassade läromedel på svenska, vad betyder det för lärarna?
Antingen måste lärarna själva producera material eller sköta undervisningen utan läromedel. En del material som produceras i Sverige kan användas, men det är också tidskrävande och kräver specialkunnande att leta reda på sådant material som passar både den enskilda eleven och den finska läroplanen. Det här har Lärum hjälpt med.
Hur påverkas den enskilda eleven om det inte finns anpassade läromedel?
Den enskilda eleven får inte sådan anpassad undervisning som hen har rätt till enligt lagen. Eleven sätts i en ojämlik position jämfört med elever som inte behöver anpassningar. Det är diskriminering.
Om eleverna inte får det stöd i skolan de behöver och inte kan ta till sig undervisningen har det konsekvenser på sikt. Det påverkar deras möjlighet till självständighet, delaktighet i samhället och möjligheter senare i livet. Alla ska ha rätt att utvecklas till sin fulla potential.
Vad säger lagen?
Enligt grundlagen har alla rätt till utbildning.
Enligt läropliktslagen ska alla tryggas de grundläggande kunskaper och den bildning som behövs i livet och i samhället. Alla ska ha lika möjligheter att utveckla sig själv enligt förmåga och behov. Läroplikten har också som mål att minska skillnaderna i lärande och öka likabehandlingen, jämlikheten och barns och ungas välfärd i utbildningen.
Enligt FN:s funktionshinderkonvention har personer med funktionsnedsättning rätt att få undervisning inom det allmänna utbildningssystemet jämlikt med andra. Medlemsstaterna måste trygga tillräckligt med resurser för att den här rättigheten ska förverkligas i praktiken, bland annat ska det finns lämpliga och tillgängliga läromedel.
Vad säger regeringsprogrammet?
I regeringen Orpos regeringsprogram står det att tillgången till högklassigt tryckt och digitalt undervisningsmaterial ska säkerställs på båda nationalspråken. Regeringen beaktar särdragen och utvecklingsbehoven inom den svenskspråkiga utbildningen. Genomförandet av rapporten "Den svenskspråkiga utbildningen i Finland" fortsätter.
Vad säger rapporten?
I Gun Oker-Bloms rapport Den svenskspråkiga utbildningen i Finland (2021) framkommer det att det finns stora luckor och brister då det gäller material för lärande och undervisning på svenska.
Lärare som undervisar elever med särskilt krävande stöd vittnar om oförståelse för den här sårbara gruppen. De lyfter att det krävs mycket extra arbete för att man ska kunna ge dessa barn, elever och studerande den undervisning de har rätt till.
Vad vill vi?
Det behövs mer satsning på anpassade läromedel på svenska, inte mindre. Därför behöver Lärums finansiering tryggas. Dessutom behöver de åtgärdsförslag som finns i rapporten “Den svenskspråkiga utbildningen i Finland” verkställas.
Vad är Lärums roll?
Lärum producerar och förmedlar anpassade läromedel och material för de elever som behöver mest stöd. På svenska i Finland och för elever med stort stödbehov finns det luckor i utbudet av anpassat material i Finland.
Det är dyrt att producera anpassade läromedel och marknaden är liten. Så förutom att producera material är det nödvändigt att vi också förmedlar material från Sverige som passar den finska läroplanen.
Läs mera
- Pressmeddelandet: Finansieringen av anpassade läromedel dras in – finlandssvenska elever drabbas hårt
- Rapporten Den svenskspråkiga utbildningen i Finland: särdrag, utmaningar, utvecklingsbehov och förslag till åtgärder (Undervisnings- och kulturministeriets publikationer 2021:9 Gun Oker-Blom)
Finansieringen av anpassade läromedel tryggad - men hur blir det i Svenskfinland?
I slutet av oktober kom nyheten att stödet till undervisningsmaterial för personer med funktionsnedsättningar tryggas och att undervisnings- och kulturministeriet tar över ansvaret. Vi är glada att beslutsfattarna förstår vilken betydelse anpassade läromedel har för de elever som behöver mest stöd.
Tyvärr vet vi inte ännu vad den här lösningen innebär i praktiken och om den beaktar särbehoven i Svenskfinland och hur framtiden ser ut för Lärum. I pressmeddelandet om lösningen nämndes produktion, men inte förmedling eller liknande. Anpassade läromedel från Sverige fyller en stor lucka i de finlandssvenska skolorna och har en viktig funktion. Utan förmedlingen av anpassade läromedel från Sverige riskerar svenskspråkiga elever med behov av stöd att bli utan undervisningsmaterial. Vi har fått signaler om att de finlandssvenska särbehoven beaktas, men vi känner inte ännu till detaljerna.