"För elever med mycket grava funktionshinder kan undervisningen ordnas enligt verksamhetsområde i stället för läroämnesvis. Också för en elev med annat funktionshinder eller allvarlig sjukdom kan det på grund av elevens hälsotillstånd vara befogat att ordna undervisningen enligt verksamhetsområde. Om undervisning som ordnas enligt verksamhetsområde i stället för läroämnesvis bestäms i beslutet om särskilt stöd. Undervisningen ordnas enligt verksamhetsområde endast när det är uppenbart att eleven inte kan studera enligt en individualiserad lärokurs. Verksamhetsområdena är motoriska färdigheter, språk och kommunikation, sociala färdigheter, kognitiva färdigheter och färdigheter för dagliga rutiner." (LP, 2014)
MÅLgan är ett nätverk för lärare runtom i svenskfinland som arbetar med elever i verksamhetsområde i grundskolan. MÅLgan-nätverket har utarbetat ett arbetsredskap som utgör ett komplement till den nationella och lokala läroplanen. Arbetsredskapet hittar du här nedan men även under respektive verksamhetsområde. Tipsen kan också användas på andra stadiet, i småbanspedagogiken, i allmänundervisning samt för invandrare.
MÅLgan-nätverket samlas några gånger per år för att utbyta ideer och få stöd av varandra. Undervisar du enligt verksamhetsområde är du välkommen med!